Login
WordPress https – Hur man installerar ssl för wordpress sida i 6 enkla steg

WordPress https – Hur man installerar ssl för wordpress sida i 6 enkla steg

Vad du behöver göra för att få din WordPress-webbplats att köra SSL.

Det är enkelt att installera ssl för så att din wordpress sida visas som https istället för http så länge som ditt webbhotell stödjer detta.

  1. Först måste du köpa ett SSL-certifikat för din domän, du kan också välja att använda ett gratis alternativ som heter Letsencrypt. Inte alla webbhotell stöder det, men det skulle vara värt att undersöka om din budjet är bekränsad.
  2. Installera certifikatet på ditt webbhotells server, detta görs i din kontrollpanel.
  3. Gör en ordentlig test av certifikatet, ssllabs ger gratis verktyg för att testa din webbplats.
  4. När du har bekräftat att ditt certifikat är korrekt installerat på servern kan du nu gå vidare och logga in på wordpress. Det finns flera sätt för att säkerställa att hela siten kommer använda sig av ssl. https istället för http, men det enklaste sättet är att använda ett plugin på din webbplats. En plugin som vi har testat och kan rekommendera är Really Simple SSL
  5. Nu kan du bara besöka din wordpress-sida och du bör se att alla sidor omdirigeras till https: // istället för http: //.
  6. Om du använder Google Webmaster Tools ( vilket du ska göra ) måste du också lägga till https-versionen för webbplatsen samt uppdatera din webplatskarta med webbadresser som innehåller https: //
Konfigurera Samsung S5 för e-post

Konfigurera Samsung S5 för e-post

Denna steg för steg guide beskriver hur du ställen in din samsung telefon för att skicka och ta emot e-post från dina e-postkonton.

1. Börja med att öppna E-post

  • Tryck på Program.
  • Tryck på E-post.

2. Ange e-postadress

  • Ange din e-postadress.
OBS ! Om du redan har ett e-postkonto i telefonen ska du istället göra följande:
Tryck på menyikonen.
Tryck på Inställningar.
Tryck på Hantera konton.
Tryck på ikonen för lägg till konto.
Ange din e-postadress.

3. Ange lösenord

  • Tryck på Lösenord och ange lösenordet till ditt e-postkonto.
  • Tryck på Nästa.
Om skärmen visar att ditt e-postkonto redan finns ska du följa skärmens anvisningar för att välja ytterligare inställningar och avsluta inställningarna.

4. Välj servertyp

  • Tryck på IMAP-konto.

5. Ange ditt användarnamn

  • Tryck på fältet under “Användarnamn” och ange användarnamn till ditt e-postkonto.

6. Ange ingående server

  • Tryck på fältet under “IMAP-server” och ange namnet på din e-postserver för ingående e-post som du fått av oss.

7. Inaktivera kryptering av ingående e-post

  • Tryck på rullgardinsmenyn under “Säkerhetstyp”.
  • Tryck på Ingen.

8. Ange ingående portnummer

  • Tryck på fältet under “Port” och skriv 143

9. Aktivera eller inaktivera radering av e-post på server

  • Tryck på rullgardinsmenyn under “Radera e-post från servern”.
  • Tryck på Aldrig eller Vid borttagning från Inkorgen.
  • Tryck på Nästa.

10. Ange utgående server

  • Tryck på fältet under “SMTP server” och ange namnet på din e-postserver för utgående e-post som du fått av oss. ( detta är oftast samma som för inkommande )

11. Inaktivera kryptering av utgående e-post

  • Tryck på rullgardinsmenyn under “Säkerhetstyp”.
  • Tryck på SSL.

12. Ange utgående portnummer

  • Tryck på fältet under “Port” och skriv 465.

13. Inaktivera SMTP-godkännande

  • Tryck på Kräv inloggning. tills skärmen visar att funktionen visar “lösenord”
  • Tryck på Nästa.

14. Välj inställning för kontroll av ny e-post

  • Tryck på rullgardinsmenyn under “Synkroniseringsschema”.
  • Tryck på Manuellt eller den intervall du vill använda.
  • Tryck på rullgardinsmenyn under “Högbelastningsschema”.
  • Tryck på Manuellt eller den intervall du vill använda.

15. Aktivera eller inaktivera synkronisering av e-post

  • Tryck på Synkronisera E-post för att aktivera eller inaktivera funktionen.

16. Aktivera eller inaktivera meddelande om ny e-post

  • Tryck på Meddela mig när e-post kommer in för att aktivera eller inaktivera funktionen.
  • Tryck på Nästa.

17. Ange namn på e-postkonto

  • Tryck på fältet under “Ge kontot ett namn (valfritt)” och ange namnet på e-postkontot.

18. Ange avsändarnamn

  • Tryck på fältet under “Ditt namn (visas i utgående meddelanden)” och ange det önskade avsändarnamnet.

19. Avsluta inställningar

  • Tryck på Klar.
  • Vänta ett ögonblick medan telefonen hämtar e-post.

20. Återvänd till startskärmen

  • Tryck på hemknappen för att avsluta och återvända till startskärmen.
Ny webmail

Ny webmail

Våra nya webmail hittar du numera här på webmail.aitos.se , fyll i ditt användarnamn och lösenord som vanligt och välj din server ( kontrollpanel )

Anpassa webmailen med en personlig profil

Det är en god idé att skapa en personlig profil i webmailen, detta gör du i följande steg.

  1. webmail2

    Klicka på “Inställningar i höger hörn”

    webmail5

    Klicka på identiteter och skriv in ditt namn ( det namn som du vill att mottagaren ska se ) samt din e-post adress. Här kan du även skrina in en signatur om du önskar. Klicka sedan på spara

    webmail3

    Standardspråk är normalt svenska men det går bra att byta genom att klicka på inställningar och sedan användargränssnitt där språkval finns.

 

Byte av SMTP server

Följ dessa instruktioner för att byta e-post server mot vår nya krypterade e-post med SSL.

För användare av Apple Mail

  1. Öppna Mail
  2. Välj ”Arkiv / Mail” – ”Inställningar” – ”Konton
  3. Markera det aktuella kontot i listan på högersidan
  4. Klicka på rullisten under “Server, Utgående e-post ( SMTP) och välj “Redigare SMTP-serverlista”
  5. Under Servernamn byt ut vad som står där till he2.aitos.se
  6. Klicka på fliken “Avancerat
  7. Bocka i Använd SSL och verifiera att det står 465 i fältet Port
  8. Autentisering: Välj “Lösenord
  9. Fyll i ditt användarnamn för e-post som du fått av oss
  10. Fyll i ditt lösenord för e-post som du fått av oss.
  11. Klicka OK
  12. Klart

För användare av Microsoft Outlook

  1. klicka på Arkiv uppe i det vänstra hörnet.
  2. Klicka på Kontoinställningar 
  3. Välj det aktuella konto i listan och klicka på Ändra Redigera
  4. Ändra server för utgående e-post (SMTP) til he2.aitos.se
  5. Klicka på Fler inställningar nere i höger hörn
  6. På fliken Utgående server, bocka i rutan Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering. Se till att valet Använd samma inställningar som på servern för inkommande e-post är valt.
  7. Klicka på fliken Avancerat.
  8. Se till att portnummer för Utgående server är 465, samt att SSL är valt för Använd följande typ av krypterad anslutning.
  9. Klicka därefter på OK.
  10. Klicka Nästa och sedan Slutför
  11. Klart

För IPhone och Ipad

  1. Klicka på Inställningar
  2. Välj alternativet E-post kontakter och kalendrar
  3. Välj aktuellt konto ( två val )
  4. Välj Utgående e-post SMTP
  5. Välj det första valet som finns under primär server
  6. Ändra värdnamn till he2.aitos.se, Fyll i ditt användarnamn samt lösenord för e-post som du fått av oss.
  7. Slå på Använd SSL
  8. Välj lösenord under Autentisering
  9. Se till att serverport är 465
  10. Klicka Done uppe i höger hörn
  11. Klart

 

Konfigurera iphone / Ipad för Aitos mail.

Konfigurera iphone / Ipad för Aitos mail.

  1. Klicka på Inställningar och välj sedan E-post, kontakter, kalendrar.
  2. Klicka på Lägg till nytt konto
    Välj Annat
    Välj “lägg till epostkonto
    Fyll i ditt namn. Detta är vad som visas när du skickar mail.
    Fyll i din e-post adress.
    Fyll i ditt lösenord för e-post som du fått av oss ( POP/IMAP password )
    Fyll i beskrivning. Detta är valfritt fält och visas endast för dig som användare.
  3. Klicka nästa
    I detta steg kan du välja IMAP eller POP högst upp.
    Du väljer själv om du vill använda IMAP eller POP då vi erbjuder båda dessa tjänster på ditt konto.
    IMAP används om du vill ha samma mail på flera enheter t.ex. på din iphone och i din dator. När du väljer IMAP så lagras alla mail på servern.
    Väljer du POP så laddas mail ned till din telefon och försvinner från servern. Fördelen är att du sparar serverutrymme och du riskerar aldrig att ditt konto blir fullt.
    Konfigurationen är den samma.
  4. Server för inkommande e-post
    Fyll nu i Värdnamn som du fått av oss. tex mail.dittforetag.se
    Fyll i Användarnamn som du fått av oss. märkt IMAP / POP username.
    Lösenordet står redan ifyllt.
  5. Server för utgående e-post.
  6. Fyll i värdnamn för SMTP som du fått av oss. ( tex he2.aitos.se )

Om du får upp en ruta där det står “Kan inte ansluta med SSL vill du försöka ställa in kontot utan SSL?”
Välj i så fall JA

När kontot blivit verifierat väljer du “Spara” högst uppe till höger.

Kontot kommer nu hamna i listan även konton och är nu klart att användas.

Konfigurering av AppleMail

Konfigurering av AppleMail

  1. Starta Apple Mail.
  2. Välj Arkiv” – ”Inställningar” – ”Konton” samt klicka på ”+” för att lägga till nytt konto.
  3. När frågan “Välj ett e-post konto att lägga till” Välj då alternativet “Lägg till ett annat e-postkonto
  4. Fyll i namn, din epostadress och lösenord. Tryck på ”Logga In” eller “Fortsätt
  5. Kontotyp: välj IMAP.
    Beskrivning: Detta är ditt eget val för att benämna detta konto
    Server, inkommande e-post: ( den e-post POP/IMAP server du fått tilldelad av oss )
    Användarnamn: ( Fyll i ditt användarnamn för POP/IMAP )
    Lösenord: ( Fyll i ditt lösenord för POP/IMAP om det inte redan står ifyllt )
  6. Om frågan Säkerhet för inkommande e-post kommer upp så blocka ur Använd SSL och under Autentisering väljer du Lösenord
  7. Server för utgående e-post
    Beskrivning:  Detta är ditt eget val för att benämna detta konto
    Server, utgående e-post:  ( den e-post SMTP server du fått tilldelad av oss )
    Användarnamn och lösenord är samma som för inkommande e-post.
  8. Bocka i Använd autentisering.
    Klicka på Fortsätt.
  9. Bocka i Använd SSLvid Autentisering. Välj Lösenord.
  10. Klicka på Skapa.

Konfigurering av e-post Microsoft Outlook

  1. Klicka på Arkiv uppe i det vänstra hörnet och därefter klickar du på Lägg till konto.
  2. Välj Manuell konfiguration eller ytterligare servertyper och klicka därefter Nästa.
  3. Välj Pop eller IMAP och klicka därefter Nästa.
  4. Fyll i dina uppgifterDitt namn: Detta är namnet som står som användare när du skickar e-post.
    E-postadress: Din e-postadress
    Kontotyp: Typ av konto som du vill konfigurera, POP3 eller IMAP.
    Server för inkommande e-post: ( din POP/ IMAP server du fått från oss )
    Server för utgående e-post (SMTP): ( din SMTP e-post server du fått från oss )
    Användarnamn: Ditt u-nummer eller din fullständiga e-postadress
    Lösenord: Ditt lösenordKlicka sedan på Fler inställningar.
  5. På fliken Utgående server, bocka i rutan Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering. Se till att valet Använd samma inställningar som på servern för inkommande e-post är valt.
    Klicka sedan på fliken Avancerat.
  6. På fliken Avancerat, se till att portnummer för Utgående server är 465, samt att SSL är valt för Använd följande typ av krypterad anslutning.
    Klicka därefter på OK.

    Inkommande server:
    för POP3: 110 och för IMAP: 143

  7. Du kommer nu  tillbaka till guiden lägg till e-post. Klicka på Nästa för att komma vidare.
  8. Stämmer inställningarna så får de två testerna gröna bockar. Får de inte det är något fel. Gå i så fall tillbaka och dubbelkolla inställningarna. När du passerat testerna kan du klicka på Stäng.
  9. Du bör nu få upp denna bild som visar att ditt e-postkonto blivit tillagt korrekt. Klicka på Slutför

Ändring av inställningar för e-post

Denna information avser kunder med användarnamn som börjar med “acn****” “fon****” “ign****” samt “mg****”

Den 14:de April 2016 flyttar vi över ert konto till vår nya förbättrade e-post tjänst. I tjänsten ingår effektivare spamfilter samt högre säkerhet med kryptering av e-post.

För att ditt e-post konto skall fungera efter den 14:de April 2016 kan du redan nu ändra inställningarna för utgående server SMTP.

Observera att dessa inställningar endast gäller gamla kunder med användarnamn enligt ovan.

Anslutning med SSL

[one_third spacing=”yes” last=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#bababa” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]POP3  Server : he2.aitos.se Port 995 [/one_third]
[one_third spacing=”yes” last=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””] IMAP  Server : he2.aitos.se Port 993 [/one_third]
[one_third spacing=”yes” last=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#bababa” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””] SMTP Server : he2.aitos.se Port 465[/one_third]

Flytta till vår nya förbättrade e-post tjänst

Nu har du som befintlig kund möjlighet att flytta ditt konto till vår nya förbättrade e-posttjänst.

Detta ingår:
  • Effektivare spamfiltrering
  • Antivirus filter
  • Autosvar / vidarebefodringar
  • Möjlighet till delad adressbok
  • Möjlighet till delad kalender
Flytten innbär att du måste byta användarnamn. Vi kommer inte att flytta några kunder per automatik till detta system, du måste alltså själv beställa tjänsten från oss.